Postní duchovní obnova

Obsah

SETKÁNÍ 1: Cesty zpytování svědomí – srovnání různých přístupů

SETKÁNÍ 2: Ignaciánský examen

SETKÁNÍ 3: Examen - duchovní pohnutí

SETKÁNÍ 4:


SETKÁNÍ 1: CESTY ZPYTOVÁNÍ SVĚDOMÍ

 

Srovnání různých způsobů zpytování svědomí

 

a) Klasické morální zpytování svědomí

  • Zaměřuje se na konkrétní hříchy a morální chyby.

  • Nejčastěji se opírá o Desatero přikázání, o přikázání lásky apod.

  • Slouží především jako příprava na svátost smíření.

  • Někdy se zaměřuje na hříchy opomenutí, tedy to, co jsme měli udělat, ale neudělali („a nekonám, co mám konat“ z úkonu kajícnosti na začátku mše).

  • Otázky k úvaze: Zachovával jsem Boží přikázání? Odpovídá můj život evangeliu? Nezanedbávám povinnosti vůči Bohu a lidem?

 

b) Evangelní zpytování svědomí

  • Soustředí se méně na přestupky a více na to, jak žiji evangelium.

  • Spočívá v rozjímání nad úryvky z evangelií nebo z dalších částí NZ a v zkoumání vlastního jednání v jejich světle.

  • Vhodné úryvky jsou např. blahoslavenství (Mt 5,1-12), Ježíšovo přikázání lásky, úryvky ukazující jeho životní styl.

  • Příklady otázek:

    • Usiluji o pokoj s druhými?

    • Odpouštím druhým, jak mě k tomu vyzývá Ježíš?

    • Jsem otevřený potřebám chudých a slabých?

 

c) Zpytování svědomí podle ctností

  • Posuzuje, jak rozvíjíme teologální ctnosti (víra, naděje, láska) a kardinální ctnosti (rozumnost, spravedlnost, statečnost, mírnost), případně další ctnosti.

  • Doplňuje se také o ovoce Ducha Svatého podle Galatským 5,22: „Ovocem Ducha je láska, radost, pokoj, trpělivost, laskavost, dobrota, věrnost, mírnost a sebeovládání.“

  • Otázky k reflexi:

    • Jak rozvíjím svou víru? Přibližuje mě můj duchovní život k Bohu?

    • Učím se být trpělivý, laskavý, odpouštějící?

    • Učím se projevovat více lásky? Přináším druhým naději?

    • Projevuje se v mém životě ovoce Ducha Svatého?

 

d) Ignaciánský examen

  • Není zaměřen primárně na hříchy, ale na hledání Boží přítomnosti v životě.

  • Pomáhá rozlišovat duchovní pohyby: kdy se přibližuji k Bohu a kdy se od něj vzdaluji.

  • Základní schéma má pět kroků:

    • 1. Děkování – Uvědomění si Božích darů během dne.

    • 2. Prosba o světlo – Prosím Ducha Svatého, aby mi ukázal den jeho očima.

    • 3. Zpětný pohled na den – Kde jsem zakusil Boží přítomnost? Jaké byly klíčové okamžiky?

    • 4. Lítost a prosba o odpuštění – Kde jsem se Bohu vzdálil?

    • 5. Rozhodnutí pro další den – Jak mohu růst? Na co si dát pozor?

  • Examen pomáhá rozpoznat Boží vedení v životě.

  • Časem přináší hlubší duchovní citlivost a schopnost rozlišování.

  • Nabízí hlubší pohled na zpytování jako na cestu k duchovnímu růstu

  • Zpytování svědomí není jen o hříchu, ale o nasměrování života.

  • Klíčová otázka: „Kam směřuji? Přibližuji se Bohu, nebo se od něj vzdaluji?“

  • Učí rozpoznávání Božího působení v každodenních událostech a budování citlivosti na Ducha Svatého.


POSTNÍ DUCHOVNÍ OBNOVA ZPYTOVÁNÍ SVĚDOMÍ

1.TÝDEN

Středa: Ex 20, 1 - 17

Čtvrtek: Mt 5, 3 - 12

Pátek: Jan 13, 31 - 35

Sobota: Mt 25, 31 – 40

Neděle: Lk 10, 25 – 37

Pondělí: Gal 5, 22 – 23

Úterý: Řím 12, 1 – 12


SETKÁNÍ 2: IGNACIÁNSKÝ EXAMEN

 

Co je ignaciánský examen?

  • Examen je krátká, pravidelná modlitba, kterou sv. Ignác doporučoval konat dvakrát denně – v poledne a večer.

  • Je to způsob, jak se učit pozornosti vůči Bohu v každodenním životě.

  • Nejde jen o to, co děláme, ale jak Bůh působí v našem srdci, v našich touhách, rozhodnutích, setkáních.

 

Pět kroků ignaciánského examenu

 

Každý krok je jednoduchý, ale hluboký. Examen se může modlit každý – a nemusí trvat víc

než 10–15 minut.

 

  1. Děkování

Začínám tím, že si uvědomím Boží přítomnost a děkuji.

Děkuji za konkrétní dary dne: setkání, maličkosti, nečekané radosti.

Učím se rozpoznávat, že život je milost, ne samozřejmost.

 

„Pane, děkuji Ti za...“ (konkrétní věci dne)

 

  1. Prosba o světlo

Prosím Ducha Svatého, aby mi ukázal den Jeho očima, ne jen mýma.

Prosím o moudrost a pravdivost.

 

„Pane, otevři mi oči, ať vidím, co bylo skutečně důležité.“

 

  1. Zpětný pohled na den

Pomalu si přehrávám den: ráno, dopoledne, odpoledne, večer.

Vnímám, co se ve mně dělo, co mě oslovilo, kde jsem se zastavil, co mě strhlo, co mě vyrušilo, co mě potěšilo.

Hledám Boží přítomnost a působení – ne v mimořádném, ale v obyčejném a konkrétním.

Jak poznat Boží přítomnost a působení?

  • Radost a pokoj, které přicházejí „z hloubi“ – i když třeba vnější okolnosti nebyly ideální.

  • Okamžiky vděčnosti, kdy jsem si uvědomil: „Tohle byl dar.“

  • Slova nebo gesta druhých, která mě povzbudila, vrátila naději, přinesla světlo.

  • Rozhovory, které byly pravdivé, laskavé, nebo kde se otevřelo něco hlubšího.

  • Impulzy ke konání dobra, které jsem cítil jako pozvání – a možná je přijal, nebo přešel.

  • Chvíle ticha, klidu, vnitřního spočinutí, kde jsem mohl být sám sebou a s Bohem.

  • Nepokoj, který mě upozornil, že něco nebylo v pořádku – i ten může být znamením, že Duch Svatý promlouvá

  • Zápasy a slabosti, které mi ukázaly mé hranice, ale i Boží trpělivost.

 

„Pane, kde jsi byl dnes se mnou?“

„Kde jsem tě zahlédl – třeba jen v náznaku, ve stínu, v tichu?“

 

  1. Lítost a prosba o odpuštění

Svěřím Bohu to, kde jsem selhal.

Ale ne v duchu sebemrskačství, spíš jako dítě, které ví, že ho rodič má stále rád.

 

„Pane, lituji toho, že jsem... Odpusť mi a pomoz.“

 

  1. Rozhodnutí pro další den

Nejde o obecné „budu lepší“, ale o konkrétní předsevzetí.

Examen tak neskončí u lítosti, ale směřuje k naději a růstu.

 

Praktická doporučení

  • Není důležité udělat všechno dokonale, ale začít a vytrvat.

  • Je lepší krátký examen srdcem než dlouhá analýza bez života.

  • Někdo si může vést deník, někdo si jen v tichu projde den.

  • Pravidelnost je důležitější než délka.

 

Co se stane, když examen začneme žít?

  • Začneme si více všímat Božích darů.

  • Budeme citlivější na vlastní motivace.

  • Naučíme se rozlišovat, co nás vede k Bohu, a co nás od Něj odvádí.

  • Examen formuje naše srdce, abychom žili v Boží přítomnosti nejen večer, ale celý den.


POSTNÍ DUCHOVNÍ OBNOVA: EXAMEN

2.TÝDEN

Středa: 1Tes 5, 16 – 18 (děkování)

Čtvrtek: J 16, 12 – 14 (prosba o světlo Ducha svatého)

Pátek: Gal 5, 25 (prosba o světlo Ducha svatého)

Sobota: Žl 139, 23 – 24 (zkoumání dne a hnutí v nitru)

Neděle: J 14, 25 – 27 (zkoumání dne a hnutí v nitru)

Pondělí: Mt 10, 40 – 42 (zkoumání dne a hnutí v nitru)

Úterý: 1J 1, 8 – 9 (lítost a prosba za odpuštění)


SETKÁNÍ 3: EXAMEN - DUCHOVNÍ POHNUTÍ

 

  1. Úvod – Bůh k nám nemluví jen „zvenčí“

Bůh často nemluví vnějšími slovy, ale vnitřními pohyby srdce. Sv. Ignác z Loyoly nás učí všímat si těchto duchovních pohybů – útěchy a neútěchy – a rozlišovat, co nás přibližuje k Bohu a co nás od Něj vzdaluje.

 

  1. Co je duchovní útěcha?

  2. Útěcha je pohyb duše, který přináší pokoj, radost, víru, naději, lásku. Pociťujeme vnitřní svobodu, touhu být blízko Bohu a dělat dobro.

  3. Útěcha jako zakoušení plnosti života v Bohu

  4. Útěcha není jen příjemný pocit, ale zakoušení, že život proudí od Boha a vede nás k plnosti.

  5. Ježíš říká: „Já jsem přišel, aby měly život – a měly ho v plnosti.“ (Jan 10,10)

  6. V útěše cítíme, že jsme živí: roste v nás láska, odvaha, pravda. V neútěše cítíme prázdnotu, vnitřní chlad, ztrátu chuti k dobru.

  7. Examen nám pomáhá rozpoznat, kde proudil život a kde se ztrácel:

    • Co mě oživilo, rozjasnilo, povzbudilo?

    • Co mě vysálo, zatížilo, znechutilo?

  8. Útěcha ukazuje směr, kde se více spojuji s Bohem a kde se přibližuji k plnosti života.

 

  1. Co je duchovní neútěcha?

  2. Neútěcha je stav vnitřního prázdna, neklidu, ztráty důvěry v Boha, odporu k modlitbě, k dobru. Někdy ji poznáme i podle únavy, pasivity nebo hněvu.

  3. Poznámka: Neútěcha není totéž co deprese

    • Duchovní neútěcha souvisí s naším vztahem k Bohu a může se měnit. Reaguje na modlitbu a duchovní otevřenost.

    • Deprese je psychická nemoc, která zasahuje celé prožívání, nereaguje na duchovní praktiky a vyžaduje odbornou pomoc. Bůh je přítomen i tam – i nemoc duše je místo, kde může působit Boží milost.

 

  1. Jak s duchovními pohyby pracovat?

 

V útěše: děkuji, rostu v důvěře, čerpám povzbuzení pro chvíle neútěchy.

V neútěše: nevzdávám modlitbu, nečiním unáhlená rozhodnutí, pamatuji na to, co jsem poznal v útěše.

 

Závěrečná otázka k rozjímání:

Jak se v posledních dnech projevovala útěcha a neútěcha v mém životě? Co mi tím Bůh chtěl

říct?


POSTNÍ DUCHOVNÍ OBNOVA: DUCHOVNÍ POHNUTÍ

3.TÝDEN

Středa: Žl 22, 1 – 22

Čtvrtek: Žl 42, 1 – 6

Pátek: Iz 43, 1 – 4

Sobota: Iz 49, 14 – 16

Neděle: Pl 3, 17 – 26

Pondělí: 2Kor 1, 3 – 5

Úterý: 2Kor 12, 9 – 10